Try-out voor Eindexamen orgel van Rienk Bakker

Eindexamen orgel van Rienk Bakker.
11-11-2008 uiteindelijk glansrijk geslaagd!

Op vrijdag 24 oktober 2008 speelde Rienk een “Try-out” voor zijn examen in de Urker Bethelkerk. 

Het orgel van de Bethelkerk is oorspronkelijk gebouwd door Abraham Meere (Utrecht) in 1792 voor de Rooms-katholieke Schuilkerk te IJsselstein. In 1910 wordt het orgel door de Gereformeerde Kerk te Urk aangekocht en in de Bethelkerk geplaatst. In het najaar van 1925 wordt het orgel door de firma Bernard Koch uit Apeldoorn voorzien van zijn eerste windmachine. Het orgel ondergaat zijn eerste restauratie in 1951 door de firma Sanders uit Utrecht. Nadien volgen nog twee restauraties, in 1969 en 1987 door de firma Pels & Van Leeuwen. Tijdens de restauratie van 1969 wordt jammer genoeg de gehele mechaniek van het orgel gemoderniseerd. In 1982 worden, na algehele restauratie van de Bethelkerk, aan het orgel drie registers op kantslepen toegevoegd. Tevens wordt de kast opnieuw geschilderd. Sinds 2005 is het orgel in onderhoud bij de firma Reil uit Heerde. Dit krachtige orgel telt 29 registers. Inmiddels treft men voorbereidingen om dit oudste orgel van Flevoland weer te restaureren, om daarbij het orgel weer zoveel mogelijk in de stijl van Meere terug te brengen.

Dinsdagavond 11 november 2008 vond het eindexamen orgel (aan het conservatorium) plaats van onze 2de dirigent en begeleider Rienk Bakker, in de Grote- of Jacobijnerkerk te Leeuwarden. Rienk speelde werken van Sweelinck, Bach, Franck, Alain en Messiaen. Rienk is geslaagd met een 8!

Het orgel in Leeuwarden.
Het historische orgel van deze kerk wordt gerekend tot de belangrijkste (barok)orgels van Nederland, en is gebouwd tussen 1724 en 1727 door Christian Müller, in opdracht van het stadsbestuur van Leeuwarden. Het is het eerste grote 3-manuaalsorgel dat Muller bouwde. In de 19e en 20e eeuw werden de dispositie en vooral het klankkarakter diverse malen ingrijpend gewijzigd. Bij de omvangrijke restauratie van kerk en orgel (1972-1977), werd het oorspronkelijke klankkarakter, evenals de dispositie van Muller weer hersteld door de Leeuwarder firma Bakker en Timminga. Deze restauratie was een groot succes en het orgel werd wederom geroemd. De karakteristieke plenumklank van het orgel (38 registers) kenmerkt zich vooral door kracht en doordringendheid, terwijl het bovenwerk fraaie karakterstemmen en ingetogen soloregisters laat horen. Ook de uiterlijke proporties en decoraties zijn bijzonder fraai, waarbij vooral de meer dan manshoge beelden op de hoofdwerkkas opvallend zijn. 

Wilt u Rienk feliciteren, stuurt u dan even een berichtje naar Rienk Bakker.