Theaterconcert ,,Urker Zangers”

,,Urker Zangers” in concert in theater ‘t Voorhuys.

In samenwerking met Ensemble Pîrvu.
(Lees de voorbeschouwingen in De Stentor en Het Urkerland.)

Op vrijdagavond 19 januari 2007 gaf het mannenkoor ,,Urker Zangers” een gevarieerd concert in theater ‘t Voorhuys in Emmeloord. Medewerking werd verleend door pianist Hannes Minnaar en het Roemeense Ensemble Pîrvu. Het geheel stond onder leiding van dirigent Jacob Schenk. Voor een bijna geheel gevulde zaal openden de ,,Urker Zangers” het concert met het bijzondere ‘Humming Chorus’ uit de opera “Madama Butterfly” van Puccini. Dit is een prachtig stuk muziek zonder tekst maar met afwisselende (humming) klanken, een luisterrijk samenspel tussen koor en, voor deze avond, de piano. Hierna gaf Ensemble Pîrvu hun visitekaartje af met een spetterend stukje Balkanmuziek, virtuositeit doorspekt met humor. Met deze opening van het koor met pianist en daarna het ensemble, was de muzikale en enthousiaste toon voor dit concert meteen goed gezet.

Voor het mannenkoor ,,Urker Zangers” stond deze avond in het teken van het ten gehore brengen van het brede en het veelzijdige repertoire dat zij hebben opgebouwd in het inmiddels bijna veertig jarig bestaan van het koor. In het eerste blok zong het koor a capella ‘O bone Jesu’ van Haydn Morgan, jarengeleden in ons repertoire opgenomen door de dirigent van het eerste uur Frits Bode. Dit werd gevolgd door het Onze Vader in het Russisch, ‘Otsje Nasj’, eveneens a capella gezongen en destijds een keuze van de opvolger van Bode, Roelof Elsinga. Hierna volgde met piano begeleiding de mannenkoorbewerking, van de hand van de huidige dirigent Jacob Schenk, van het ‘Sanctus’ uit de “Messe Solenelle” van Gounod. Prachtige en warme akkoorden van het koor en met een tenorsolo van Hendrik Nentjes.  Het Roemeens Ensemble Nicolae Pîrvu bestaat uit vijf rasechte Roemeense musici die elk voor zich ware solisten zijn op hun instrumenten. De naamgever is de panfluitist van dit ensemble. Niet alleen het oor, maar ook het oog wordt gestreeld bij een optreden van dit ensemble. Zowel de melodieuze ritmische muziek als de mooie, veelal met de hand gemaakte kleding van de musici en de specifieke manier van optreden werkt daaraan mee. De getalenteerde pianist Hannes Minnaar voelt zich op het podium merkbaar thuis. Hij is dan ook hard op weg om een vermaard concertpianist te worden. Deze avond verwende hij zijn ‘thuispubliek’ met een fantastische uitvoering van de transcriptie voor piano van Franz Liszt van een lied van Franz Schubert ‘Auf dem Wasser zu singen’.Bolen Milezi (Tonny Ruiten)   – ♫ –   Tiritomba (Ioan Micu)

Het mannenkoor vervolgde, met pianobegeleiding van Hannes Minnaar, het programma met het Franstalige ‘Prés du fleuve étranger’, een prachtige bewerking van psalm 137 van Gounod, gevolgd door het indrukwekkende en befaamde ‘Hallelujah Chorus’ uit de Messiah van Georg Friedrich Händel. Het slot van dit blokje internationale vermaarde muziek was en het ‘Nachtgesang im Walde’ van dé componist van prachtige liederen en harmonie bij uitstek, Franz Schubert, hier op tekst van Johan Gabriël Seidl. Na de pauze begon het Roemeens Ensemble. Zij lieten iets horen van de grote muziekstromingen in Roemenië, met invloeden van de Balkan. Het enthousiasme en plezier waarmee de musici spelen, werken zeer aanstekelijk. Hierna zongen de ,,Urker Zangers”, ditmaal begeleid door het Roemeens Ensemble inclusief de balalaika, het Macedonische volks- en soldatenlied ‘Bolen Milezi’ met als tenorsolist Tonny Ruiten. Hannes Minnaar begeleidde op piano bij het bekende aloude Engelse liefdeslied ‘Annie Laurie’ geschreven door William Douglas op muziek van Lady John Scott in een mannenkoorbewerking van Jacob Schenk. Solo was van Hendrik Nentjes. Bij het vrolijke Napolitaanse wijsje van ‘Tiritomba’ in de koorbewerking van Martin Koekelkoren, bleek de Roemeense tenor van het Groot Omroepkoor, Ioan Micu (hij blies deze avond tevens op de taragot bij het ensemble), de perfecte tenorsolist bij het eerste couplet. Toen dirigent Jacob Schenk het tweede couplet als solist voor zijn rekening nam, nam Ioan Micu spontaan de directie van het geheel op zich. Het koor reageerde net zo spontaan op zijn aanwijzingen en de zaal genoot met volle teugen van de zang en het schouwspel.Micheal rows the boat (Tiemen Weerstand)   – ♫ –   Nella Fantasia (Ioan Micu)

Nicolae Pîrvu is een zeldzaam getalenteerde panfluitist die wereldfaam heeft gekregen vanwege zijn fantastische techniek en gevoel voor timing. 

Als solist trad hij met vele orkesten op en maakte vele internationale tournees. Jacob Schenk is een van zijn leerlingen en samen met het ensemble lieten beide heren hun kunsten op de panfluit horen. In het laatste blok zongen de ,,Urker Zangers” een van de oudste nummers van hun repertoire, een bewerking Klaas Jan Mulder van de negrospiritual ‘Michael rows the boat’. Tiemen Weerstand was hier de solist. Een van de nieuwste nummers op het repertoire van het mannenkoor is het ‘Nella Fantasia’, een prachtige melodie geschreven door Ennio Morricone en beroemd geworden door de mannen van Il Divo.

Hier was het wederom Ioan Micu die als solist met de ,,Urker Zangers” meezong. Het slot van de avond was, evenals de opening, afkomstig uit een opera van Verdi, het bekende ‘Slavenkoor’ uit “Nabuco”, met begeleiding van het Ensemble Pîrvu. Nadat de laatste klanken van dit prachtige en meeslepende muziekstuk langzaam waren weggevloeid, reageerde het publiek zo enthousiast op het koor en de musici, dat een staande ovatie het gevolg was. Het koor en de musici gaven daarop graag als toegift nog eens het vrolijke ‘Tiritomba’.

Vele positieve reacties hebben we inmiddels mogen ontvangen. Het mannenkoor kijkt dan ook terug op een zeer geslaagd concert en een bijzondere fijne avond. Morgenavond, zaterdag 20 januari, staat alweer onze volgende afspraak gepland, een nieuwjaarsconcert te Kampen.